Jak správně volat na tísňovou linku

23.06.2025


V případě nouze je důležité volat na tísňovou linku rychle, jasně a věcně. Operátor potřebuje znát klíčové informace, aby mohl co nejdříve zajistit potřebnou pomoc.


Co sdělit při volání na tísňovou linku?

  • Co se stalo? Popište situaci, počet postižených, případné rozsah nebezpečí apod.

  • Kde se to stalo? Uveďte přesnou adresu (město, ulice, číslo popisné, patro nebo podlaží, číslo bytu, jméno na zvonku) nebo jiné orientační body (kilometr dálnice, blízkost významné budovy, sloup veřejného osvětlení apod.).

  • Kdo volá? Uveďte své jméno, telefonní číslo (jsou případy kdy je voláno z mobilního telefonu bez SIM karty nebo z mobilního telefonu cizí osoby) a odkud voláte (nemusíte se nacházet na místě události).

  • Odpovídejte na doplňující dotazy operátora a řiďte se jeho pokyny.

  • Nezavěšujte jako první – operátor může potřebovat další informace.

  • Po ukončení hovoru si ponechte telefon u sebe, může následovat zpětné volání pro upřesnění údajů. 

  • Buďte trpělivý, již při vytěžování klíčových informací operátorem k vám může směřovat pomoc.


Nejčastější chyby při volání na tísňovou linku:

  • Hovor z hlučného prostředí – operátor špatně rozumí.

  • Nedostatečné informace o místě události (odpověď na otázku kde je nejdůležitější informace ze všech).

  • Nepřesné nebo zprostředkované informace.

  • Neuposlechnutí pokynů operátora.

  • Emočně vypjaté reakce, hysterie nebo panika.

  • Opakované volání o stejné události bez nových informací.

  • Pozdní informování tísňové  případě obavy o blízkou osobu (např. dnes odpoledne oznámeno, že včera večer byla obdržena zpráva, že osoba chce ukončit život).


Moderní technologie v tísňovém volání

  • Operační střediska využívají lokalizaci volajícího pomocí GPS a mobilních sítí.

  • Systém eCall – je systém používaný u vozidel v rámci Evropské unie, který v případě dopravní nehody zavolá na bezplatné číslo tísňové linky 112. Systém je dostupný ve všech státech Evropské unie. Aktivuje se automaticky nebo manuálním stisknutím tlačka.

    Pokud se stanete účastníky vážné dopravní nehody, systém eCall se aktivuje a spojí vás prostřednictvím telefonního a datového spojení s pracovníky nejbližšího střediska pro tísňové volání. Cestující ve vozidle pak mohou případně komunikovat s operátory a středisku jsou zároveň automaticky přeposlány základní údaje: přesné místo a čas nehody, identifikační číslo vozidla, přesná poloha a směr jízdy. To umožní pracovníkům tísňové linky vaši situaci správně vyhodnotit. Pokud se systému eCall nepodaří spojení navázat, objeví se ve vozidle indikátor poruchy.

    Po dopravní nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo použit mobilní telefon. Ve všech uvedených případech dokáže systém eCall pomoci. Výrazně zkracuje reakční čas tísňové linky a pomáhá zachránit životy nebo snížit dopady zranění.

    Jak eCall funguje

    V případě nehody zařízení eCall vyšle tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou linkou (v ČR je to tísňová linka 112). Palubní systém eCall ve vozidle zajišťuje tísňové volání generované buď manuálně cestujícími ve vozidle, nebo po nehodě aktivací senzorů ve vozidle. Když dojde k aktivaci, naváže palubní zařízení systému eCall tísňové hlasové a datové spojení s tísňovou službou. Hlasové spojení umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s vyškoleným operátorem tísňové linky. Zároveň se k operátorovi tísňové linky přijímajícímu hlasový hovor přenáší určitý soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Hlavní výhodou systému eCall je poskytnutí přesné informace o místě nehody. To vede ke značnému zkrácení času záchrany postižených osob a na místo ihned vyjíždí všechny složky IZS. 

  • Možnost určení polohy i bez signálu vlastního operátora (v síti jiného dostupného operátora).


Tísňová čísla v České republice

  • 150 – Hasiči (požár, výbuch, živelní pohromy, technické havárie)

  • 155 – Zdravotnická záchranná služba (náhlé ohrožení života či zdraví)

  • 158 – Policie ČR (krádeže, násilí, dopravní nehody, podezřelé osoby či předměty, pohřešované a hledané osoby)

  • 156 – Městská policie (vandalismus, rušení nočního klidu, špatné parkování ohrožující bezpečnost, nález injekčních stříkaček)

  • 112 – Evropské tísňové číslo (spojuje všechny složky integrovaného záchranného systému, vhodné pro mimořádné události nebo volání ze zahraničí). Linku 112 můžete využít, i když nehovoříte česky, díky operátorům, kteří hovoří různými jazyky. Můžete volat z jakéhokoliv telefonu, i když nemáte kredit nebo SIM kartu nebo je v daném místě omezený signál.

  • 1210 - Horská služba

Pokud zavoláte na nesprávné číslo, operátoři mezi sebou informace předají, ale může být nutné zopakovat některé údaje. Pro urychlení celé situace je lepší volat přímo na konkrétní tísňovou linku, protože operátor je proškolen nadanou problematiku.


Evropská tísňová linka 112

  • Funguje ve všech členských státech EU.

  • V ČR je obsluhována Hasičským záchranným sborem ČR.

  • Operátoři mohou zjistit přibližnou polohu volajícího.

  • Lze volat i bez SIM karty či kreditu.

  • Operátoři hovoří česky, anglicky a německy.

  • V zahraničí je vhodné znát základní anglické fráze pro oznámení události.

  • při volání na linku 911 z mobilní sítě dojde ke spojení na dispečink čísla 112. 

Národní tísňové číslo 158 – Policie ČR Linka 158 slouží pro oznámení případů ohrožujících život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek. Od roku 2022 umožňuje také příjem tísňových SMS.


Zneužití tísňové linky

  • Úmyslné zlomyslné oznámení nebo slovní napadání operátora může být sankcionováno pokutou až 200 000 Kč od Českého telekomunikačního úřadu.

  • Při opakovaném zneužití může být telefonní číslo zablokováno.

Tísňové linky jsou určeny pro naléhavé situace. Používejte je odpovědně, aby pomoc mohla dorazit včas tam, kde je skutečně potřeba.